Dobrý den. Píši tento příspěvek jako varování všem starým lidem, kteří přijdou do styku s obchodnimi zástupci Air Telecomu a službami této společnosti. Netvrdím, že se všichni chovají tak, jako dealer v tomto konkrétním a smutném případu starých a nemocných manželů, kteří vydají za měsíční služby sociální opatrovnice, dovoz obědů, léky a pod. téměř všechny své příjmy.
K manželům s postižením demence 2. stupně a Alzheimerovou chorobou (nejsou však zbaveni svéprávnosti) se vemluvil podomní prodejce p. Horňák a doporučil jim přechod od O2 na služby Air Telecomu: tarif Standard (senior) + dvě SIM karty. Tarif operátora označil jako výhodnější s argumentem, že manželé ušetří. Manželé NEdostali vytisknuté Všeobecné obchodní podmínky, ani s nimi nebyli seznámeni. V bytě manželů dealer sepsal smlouvy na služby, nechal si zaplatit 1402 Kč a zmizel. Kontrolou ve smlouvách (byly celkem tři) jsem zjistil, že dokladovaných je pouze 402 Kč za telefonní přístroj a dvě simky. Doklad na 1000 Kč samozřejmě neexistuje a pan Horňák je zinkasoval do vlastní kapsy. Jistě, při dokazování by se jednalo o tvrzení proti tvrzení, bez důkazů.
Po doručení nového přístroje a přenosu čísla od O2 k Air Telecomu manželé zjistili, že jim nový přístroj nevyhovuje z důvodu složitého ovládání a nechápali, k čemu jsou dvě simkarty. V zákonném termínu odeslali Air Telecomu písemnou výpověď a vrátili přístroj i obě simkarty. Doufali, že se automaticky "vrátí" zpět k O2 a budou opět využívat jejich tarif.
To se pochopitelně nestalo. Pak už jsme se do celého procesu museli vložit. Po složitější mailové korespondenci, ve které jsem upozornil na tento případ zákaznické oddělení Air Telecomu, jsem z nich a reklamačního oddělení "vydoloval" odpověď, že potvrzují vrácení telef. přístroje a dvou simkaret. A že 402 Kč vrátí do několika týdnů (!). To vše se odehrálo na rozhraní května a června. Mezitím se stále snažíme o převod původního telefonního čísla zpět k O2. Air Telecom jej však blokuje, vážně nemocní manželé jsou bez pevné linky (mobil nemají, oba používají silné brýle). O2 se vymlouvá na Air Telecom, Air Telecom alibisticky tvrdí, že převod za manžele vyřídit nemůže.
Minulý týden, t.j. koncem června jsem pochopil, proč Air Telecom číslo neuvolnil a peníze (402 Kč) "zatím" nevrátil. Manželům byla totiž doručena faktura od Air Telecomu na částku 490 Kč za období 28/5 - 9/6. V této částce je zahrnut poplatek (trest) za přenesení čísla pevné linky do sítě U:fon 390 Kč... a poplatek za zaslání tištěného vyúčtování (!) Dalších asi 200 Kč jim Air Telecom milostivě odpustil.
Ještě jednou důrazně varuji všechny důvěřivé seniory před praktikami dealerů Air Telecomu. Varuji, aby nepodepisovali s podomními prodejci společnosti Air Telecom žádné smlouvy na "výhodné" služby! Dealeři porušují pravidla obchodního styku a deklarují cenu služeb, která je v rozporu s ceníkem společnosti a nedají vám přečíst Všeobecné obchodní podmínky, čímž porušují zákon a vás uvádí v omyl. Obchodní podmínky jsou navíc psané velmi drobným písmem, obsahují řadu odkazů na jiné body ujednání a podle mne existují pouze v elektronické podobě na webu.
Osobně považuji jednání Air Telecomu za hyenismus, cizopasí pomocí dealerů na seniorech a pokud je na takového dealera upozorníte, distancuje se od něj!
-----------------------------------------------------------------------
Odpověď Air Telecomu ze dne 30. června 2014
Vážený pane,
fakturu, kterou jste zaslal v příloze e-mailu, jsem konzultoval s kolegy z reklamačního oddělení a na její úhradě jsme nuceni trvat – je v ní naúčtován poplatek za přenesení telefonní čísla do naší sítě, ke kterému skutečně došlo, a poplatek za zaslání tištěného vyúčtování. Oba tyto poplatky naleznete v ceníku služeb. Ostatní položky ve faktuře byly stornovány, resp. na ně byly nastaveny slevy v plné výši.
Na vrácení vynaložených finančních prostředků, prosím, vyčkejte. Vratná kauce a částka za přístroj budou pochopitelně vráceny.
Obnovení služeb u původního poskytovatele není možné z naší strany zařídit – tuto informaci jsem Vám již poskytnul v jednom z předchozích e-mailů. Uzavření smlouvy společně s převedením telefonního čísla zpět do sítě O2 nemůžeme vyřídit za naše zákazníky.
S přátelským pozdravem
Marek Doskočil
Tým péče o zákazníky U:fon – Air Telecom, a. s.
--------------------------------------------------------------
Má reakce 1. 7. 2014
Vážený pane Marku,
dnes dopoledne jsem uhradil fakturu přiloženou složenkou v částce 490 Kč.
Osobně považuji celou záležitost za vyřízenou a žádám Vás, abyste potvrdil, že od rodiny již nebudou vyžadovány další platby společností Air Telecom a ani do budoucna nevzniknou žádné Vaše další pohledávky.
Ohledně převodu účastnického čísla: jistě že chápu, že společnost Air Telecom nemůže zajišťovat převod telefonního čísla. Mluvím o blokování čísla. Blokuje ho společnost, pro kterou pracujete. A to až do příštího zúčtovacího období. Stačilo se zeptat O2, která čeká na uvolnění čísla od „Vás“. Ale to ponechme stranou. Pan Sedlmajer si u O2 zřídí nové číslo.
------------------------------------------------------------
Odpověď Air Telecomu ze dne 2. 7. 2014
Vážený pane Dušane,
žádné další faktury již vystaveny nebudou, resp. nevzniknou další pohledávky.
Telefonní číslo nebylo z naší strany nikdy blokováno – nerozumím tomu, jak Vám mohla být z O2 sdělena tato nepravdivá informace. Telefonní čísla jsou po ukončení služeb automaticky vrácena do původního rozsahu, tj. ke společnosti O2, a došlo k němu dnes. Druhou variantou bylo požádat si o standardní převod zpět do sítě O2.
S přátelským pozdravem
Marek Doskočil
Tým péče o zákazníky U:fon – Air Telecom, a. s.
----------------------------------------------------------
Středa 2. 7. 2014
Dnes odpoledne O2 účastnickou linku manželům zprovoznila pod původním telefonním číslem, aniž by kamarádce, která s nimi jménem "postižených" komunikovala, podala jakoukoli zprávu. Zákazníkům sice slibuje, že o všech krocích budou informováni pomocí sms zpráv, ale neposlali ani jednu.
Závěr nechť si každý čtenář vyvodí sám. Každopádně telefonní linka po více než měsíci funguje a manželé jsou šťastní. Opět mohou komunikovat s lékařkou, sociální službou a případně si zavolat rychlou záchrannou službu. Děkuji mé kamarádce a spolužačce za trpělivost a vytrvalost a za její nezištnou pomoc.